Winterexpositie

Winterexpositie “Boven-Op de Kaasmarkt”

Van 1 november 2024 tot en met 31 januari 2025 kunt u in het Hollands Kaasmuseum in Alkmaar schilderijen en foto’s bekijken over de kaasmarkt. De schilderijen zijn gemaakt door Ingrid Kruyssen, zij is ook ladyspeaker op de Kaasmarkt. Ingrid exposeert samen met kaasmarktfotograaf Evert Winkelman.

De kaasmarkt is voor zowel Evert als voor Ingrid een vertrouwde plek. Voor Ingrid was het afgelopen kaasmarktseizoen het 26e jaar waarin zij het publiek vertelde over deze Hollandse traditie. Evert fotografeert al bijna 30 jaar op de markt.

Vanwaar de titel “Boven-Op de Kaasmarkt”? De werken worden geëxposeerd op de bovenste verdieping van het Kaasmuseum. Maar ook omdat zowel Evert als Ingrid ‘bovenop de kaasmarkt zitten’. Evert met zijn camera (duizenden foto’s maakte hij in al die jaren) en Ingrid met haar meertalige presentatie voor een internationaal publiek. Als de kaasdragers, de kaasvader, de kaaszetters, ingooiers, keurmeesters, handelaren, waagmeesters en kaasmeisjes in actie komen vertelt zij met veel elan over de Kaasmarkt en schiet Evert zijn kleurrijke plaatjes.

Ingrid Kruyssen startte een klein jaar geleden met het schilderen van portretjes van de kaasdragers op afvalhout, blokjes hout van 7 x 7 cm. De reacties waren zo fantastisch dat ze besloot het oeuvre te vervolmaken. Het volledige kaasdragersgilde is inmiddels geportretteerd. Een intensief project van nachten doorhalen. “Het gaf veel energie en maakte blij!”, aldus Ingrid. Het eindresultaat: een kleurrijk overzicht van het gilde met veel herkenning. Haar schilderstijl kenmerkt zich door een impressionistiche penseelstreek. Haar medium is acrylverf. Naast het gilde zijn op de expositie nog enkele nieuwe werken te bewonderen, allemaal in relatie tot de kaasmarkt.

Evert Winkelman (1951) fotografeert al heel lang op de Alkmaarse Kaasmarkt. Ooit in 1995  werd hij uitgenodigd door Jan van Staten, de toenmalige kaasvader. Evert heeft daar kennelijk een soort  “kaasvirus” opgelopen waardoor hij nog vrijwel iedere vrijdag als “plaatjesmaker” aanwezig is op de kaasmarkt. Zijn expositie bestaat uit een twintigtal foto’s die gemonteerd zijn in een houten frame van 20 x 20cm. Zij vertellen het verhaal van wat er zoal op de kaasmarkt te zien is, zoals het neerleggen van de kazen, het wegen van de kaas en het traditionele luiden van de kaasbel.

Al met al zeer de moeite waard om in de wintermaanden eens te komen bekijken. De expositie “Boven-Op de Kaasmarkt” is door bezoekers van het kaasmuseum gratis te bekijken.